" ORANG MUDA GENG KITA - JOM JOIN PAS '

Monday, May 5, 2008

KUNJUNGAN Y.B HJ MAHFUZ OMAR KE PEKAN


Sabtu, 3hb. Mei 2008, Y.B Hj Mahfuz Omar Ketua Penerangan PAS Pusat telah berkunjung ke Pekan dalam tugasan beliau sebagai Perasmi Mesyuarat Agong PAS Kawasan Pekan bagi kali ke 40.

Malam sebelum kunjungan beliau bagi merasmikan mesyuarat Agong PAS kawasan Pekan, satu ceramah umum bersama Ketua Muslimat PAS Pusat yang merupakan anak jati Pekan Ustazah Nuridah binti Mohd Salleh diadakan di Madrasah Darul Husna, Pekan.

Dalam ucapan perasmian Y.B Mahfuz, beliau sempang mengupas tentang suana negara yang kini menghadapi krisis kekurangan bekalan makanan terutama makanan utama rakyat iaitu beras. Kenaikan harga beras yang begitu tinggi hari ini benar-benar mengejutkan ramai pihak terutama rakyat yang berpendapatan rendah dan bekerja sendiri. Negara mengistiharkan masih memiliki rezab 3 bulan beras tetapi dalam masa yang sama kementerian yang bertanggungjawab telah membuat kenyataan bahawa negara akan memperuntukan 2.5 bilion ringgit untuk menangani isu ini. Dan RM1 billion akan digunakan untuk memastikan negara mempunyai rezab beras selama 3 billion.

Pada zaman Allayarham Tun Abdul Razak, negara diwajibkan mempunyai stok beras sehingga 1 tahun. Ini bermakna jika negara berada dalam krisis makanan maka negara akan mempunyai stok makanan utama selama 1 tahun. Bagaimana sekarang? Adakah tempoh stok 3 bulan adalah selamat?

Krisis makanan yang berlaku secara global ini telah menyebabkan negara pengeluar beras dunia seperti Kemboja, Vietnam dan Thailand menutup pengeskportan beras atau mengurangkan eksport beras mereka. Ini pasti menjejaskan stok beras negara kerana bergantung 40% stok beras dari negara yang disebutkan tadi.

Kerajaan dilihat tidak begitu serius menangani isu yang amat penting ini. Ini pasti akan menimbulkan kemarahan rakyat apabila keadakan ini tidak boleh dikawal nanti. Isu ini sangat penting dan merupakan isu utama yang boleh menjejaskan kestabilan negara.


No comments:

IKUT KAMI DISINI..

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH